Процедура реєстрації та закриття, а також діяльність представництв іноземних компаній в Румунії регламентується:
Законом 31/1990 «Про реєстрацію та функціонування в Румунії представництв комерційних товариств та іноземних економічних суб’єктів» із змінами та доповненнями;
Рішенням Уряду Румунії 76/2001 «Про спрощення адміністративних процедур реєстрації та авторизації діяльності економічних суб’єктів».
Згідно з чинним законодавством, іноземні комерційні товариства та економічні організації на території Румунії можуть бути представлені:
комерційними товариствами різної форми організації, створеними відповідно до передбачених вимог румунського законодавства та мають авторизацію Міністерства економіки, торгівлі та туризму Румунії;
представництвами (філіями) в Румунії, які відкриваються на підставі спеціалізованих контрактів або угод та належать нерезидентам. Вони не являються самостійними юридичними особами.
На компанії з іноземним капіталом, які створені на території Румунії, поширюються всі вимоги та пільги, якими користуються підприємства з автохтонним капіталом.
У Румунії представництва іноземних компаній можуть створюватися в таких організаційних формах:
a) Товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ).
ТОВ є найбільш поширеною організаційною формою компаній з іноземним капіталом, що зумовлено такими факторами:
– спрощені процедури заснування та реєстрації;
– має більш гнучку систему адміністрування у порівнянні з іншими видами комерційних підприємств;
– мінімальний обсяг передбаченого законом обсягу статутного капіталу.
Зокрема, згідно з чинним законодавством ТОВ може мати від одного до 50 працюючих, а обсяг статутного капіталу не менше 200 лей (близько 50 дол.США). Управління підприємством може здійснюватися однією або декількома особами як румунського громадянства, так і іноземцями, кожна з яких може мати однакові права. Румунським законодавством не передбачені відмінності у ТОВ які мають суто румунський капітал та тими, що створені за участю іноземного капіталу.
b) Акціонерні товариства (АТ)
Впродовж останнього часу збільшується кількість акціонерних товариств за участю іноземного капіталу.
Згідно з чинним законодавством, акціонерне товариство є товариство з обмеженою відповідальністю за участю не менше ніж 5 акціонерів. Максимальна кількість акціонерів не обмежена. При цьому, мінімальний обсяг іноземного капіталу повинен складати не менше 30% від вартості акціонерного капіталу. При цьому при інвестуванні матеріальних цінностей (в натурі) обсяг іноземного капіталу повинен складати 100%, інвестиції повинні надійти впродовж перших 12 місяців від дня заснування.
c) Спрощене командитне товариство (СКТ) або Акціонерне командитне товариство (АКТ)
Товариство, в якому разом з одним чи більше учасників, які здійснюють від імені товариства підприємницьку діяльність і несуть відповідальність за зобов’язаннями товариства всім своїм майном, є один чи більше учасників, відповідальність яких обмежується вкладом у майні товариства (вкладників).
Якщо у командитному товаристві беруть участь два або більше учасників з повною відповідальністю, вони несуть солідарну відповідальність за боргами товариства.
d) Колективне товариство (КТ)
Товариство, в якому всі акціонери мають однакові необмежені права та обов’язки.
Відзначається, що для всіх організаційних форм представництв податки та збори встановлюються на корпоративному рівні а не індивідуально відповідно до діючого законодавства.
Процедура реєстрації підприємства:
Процедура реєстрації є однаковою і передбачає наступні етапи:
1. Розробка та погодження установчих документів новоствореного підприємства;
2. Подання установчих документів разом із заявою про створення, до Національного торгового реєстру Румунії;
3. Реєстрація в фіскальних органах;
При відкритті підприємства з іноземним капіталом, частка статутного капіталу, яка інвестується кожним акціонером, не може бути меншою ніж 30%, якщо законом не передбачені інші умови.
Відповідно до Закону 359/2004 «Про спрощення формальностей реєстрації у Торговельному реєстрі фізичних осіб, сімейних асоціацій та юридичних осіб, їх фіскальну реєстрацію, а також авторизацію функціонування юридичних осіб» для видачі сертифікату реєстрації підприємства, в якому вказується єдиний реєстраційний код, зацікавлена особа повинна надати заяву на реєстрацію та установчі документи підприємства з підписами всіх акціонерів. При цьому в заяві вказується зобов’язання, що юридична особа здійснюватиме свою діяльність суто в рамках заявленої спеціалізації.
Також здійснюється реєстрація новоствореного підприємства у фіскальних органах та видається відповідний сертифікат платника податків.
Товариство юридично починає функціонувати з моменту її реєстрації в торговельному реєстрі.
Представництва
Представництва створюються та здійснюють свою діяльність згідно Закону 31/1990 «Про реєстрацію та функціонування в Румунії представництв комерційних товариств та іноземних економічних суб’єктів» із змінами та доповненнями.
Іноземні компанії та закордонні економічні організації можуть створювати на території Румунії свої представництва або філії, які авторизуються Міністерством економіки, торгівлі та туризму Румунії. Авторизація передбачає надання представництву/філії права здійснювати окремий вид діяльності, умови перевірки їх діяльності термін та місце функціонування.
Філія не може самостійно приймати на роботу, укладати контракти, а також здійснювати окремі види діяльності без уповноваження центрального бюро (нерезидента).
Процедура реєстрації представництва або філії:
Відповідно до чинного законодавства, для реєстрації представництва/філії необхідно подати наступні документи:
1. Заява на реєстрацію, яка включає наступні аспекти;
юридична реєстрація нерезидента;
вид діяльності представництва/філії, яке відповідає сфері діяльності засновника;
термін функціонування представництва/філії;
кількість та функції співробітників, які працюватимуть в представництві.
Примітка: за умов, якщо співробітники представництва є іноземними громадянами, у заяві необхідно вказувати їх п.і.б., місце проживання в країні походження, посада та функції, які виконує в іноземній компанії, посада та функції в представництві.
За умов працевлаштування на роботу в представництво громадянина Румунії, вказана особа не може одночасно бути державним службовцем.
2. Оригінал атестату від Торгово-промислової палати – Торговельного реєстру країни реєстрації нерезидента, якій підтверджує законну реєстрацію, об’єкт діяльності та статутний капітал іноземного підприємства;
3. Завірену копію статуту (або меморандуму про асоціацію), з організаційною формою іноземного підприємства;
4. Оригінал довіреності (уповноваження) керівника представництва/філії, яке видане іноземним підприємством, нотаріально завіреного.
Вказані документи, разом із легалізованим румунським нотаріатом перекладом, а також з копією контракту на оренду приміщення, де буде розташоване представництво надаються для реєстрації в Міністерство економіки, торгівлі та туризму Румунії.
Також надається сертифікат Національної фіскальної адміністрації Румунії (в регіоні – отримується від повітових філій), яким підвереджується сплату єдиного збору на право здійснення діяльності в розмірі 1.200 дол. США/рік (300 дол./квартал), яку сплачується в румунських леях за курсом Національного банку Румунії станом на день оплати. При цьому, за умови дострокової відмови від подальшої діяльності представництва, кошти, сплачені кошти не повертаються.
Термін видачі авторизації 30 днів від дня подачі документів. Представництва/філії зобов’язані отримувати авторизацію щороку або при завершенні терміну їх дії.
Будь-яка юридична особа, яка має авторизоване представництво в Румунії, зобов’язана сплачувати річний податок в розмірі 4000 євро, у леях за курсом Нацбанку, оголошеного за день до сплати податку.
Закриття представництва/філії
Закриття або ліквідація представництва здійснюється при:
відмові нерезидента від подальшої діяльності на території Румунії;
прийняття рішення Міністерством економіки про порушення представництвом/філією вимог чинного законодавства щодо його діяльності на території країни.
При прийнятті рішення Міністерством економіки рішення про відкликання авторизації представництва, іноземна компанія та її представництво нотифікуються. У нотифікації вказується причини прийнятого рішення. Іноземній компанії надається до 90 днів на ліквідацію діяльності представництва/філії на території Румунії.
Для закриття представництва до компетентного органу подаються наступні документи:
– звернення про закриття представництва/філії;
– копія документу, виданого Національною фіскальною адміністрацією про відсутність податкових та інших фіскальних заборгованостей;
– копію останньої авторизації на право здійснення діяльності.
Інформація з сайту МЗС України